Wednesday 27 January 2010

Enterprise 2.0 - o čem to vlastně vůbec je?

Od definice pojmu v roce 2006 a jeho postupného rozšiřování se nepřestává objevovat otázka: o čem to vlastně je, to celé E2.0? Nejedná se jen o novou bublinu, kdy se starým známým věcem dá jen nová fasáda? Má vůbec poskytnutí funkcionalit jako má FaceBook či ICQ nějaký smysl na úrovni organizace?

Tyto otázky jsou jistě validní a kus pravdy v obavách také je - E2.0 v sobě zahrnuje mnoho "starých známých" (jen namátkou Content Management či Web Content Publishing) a jistě nikdo nebude rád, když zaměstnanci stráví převážnou část pracovní doby chatováním o fotkách z dovolené...

Nicméně. Pokud se podíváme na jakýkoliv white paper o E2.0, první slovo, které na nás ve většině případů vyskočí, bude komunikace. Pokud budou lidé ochotni komunikovat, budou informace, se kterými budou disponovat aktuálnější a tedy se budou moci rychleji a pravděpodobně i lépe rozhodovat. A to už beze vší pochyby může mít velký přínos prakticky v jakékoliv organizaci.

Nezbytnou podmínkou, aby komunikace probíhala, je dobrovolná účast všech zapojených. Největším problémem v CRM systémech, o jejichž přínosu se většinou nepochybuje, přesto je otázkou, zda jej dokážeme změřit (a tudíž zda je opravdu tak velký, jak si myslíme), je to, že jej uživatelé (obchodníci, partneři) nechtějí používat, protože v něm spatřují "něco zbytečného navíc". Pokud se pak dělá třeba kampaň, zjišťuje se, že většina kontaktů už je vyčpělých a těch pár aktuálních se dokola bombarduje ze všech stran, takže dopad nové kampaně bude buď nulový, nebo záporný (kontakt už s námi nebude chtít dále komunikovat vůbec). Pokud se ale podíváme na merit věci, ono se tu opravdu dělá něco navíc - domluví se schůzka a musí se dát do kalendáře i do CRM, proběhne schůzka, dělá se z ní zápis, a to zpravidla v nějaké "přátelské" formě a pak na ten složitý formulář s 15 povinnými poli do systému, atd.

Tím se dostáváme k dalšímu rysu E2.0 technologií - musí být pro uživatele co nejpřátelštější (v angličtině se používá termín usability). E2.0 ve skutečnosti vytěžují to, s čím uživatelé pracují ve svém volném čase - resp. u nás spíše bude vytěžovat, protože Web2.0 technologie se využívají věkovými skupinami, které teprve budou vstupovat do pracovního procesu (např. moje dnes patnáctiletá neteř). Pokud bude tato generace "net natives" nucena pracovat s emailem a obstarožními formulářovými aplikacemi, v nejlepším případě nebude pracovat efektivně. Abychom zas ale nepřeháněli - rozhodně tím nelze nahradit takové mechanismy jako je pracovní schůzka či "pokec u kafe". Na druhé straně, je-li vaše organizace distrubuovaná (jako třeba Oracle, kdy musíme řešit nejen místo, ale i třeba časová pásma) nebo chcete-li zachovat časovou kontinuitu (onemocnění či odchod pracovníka), může se už nějaký nástroj navíc hodit. A aby vše fungovalo (tj. neřešit vše tehdy, kdy už je pracovník jednou či oběma nohama z firmy venku), musí procesy běžet v rámci běžných povinností, tj. nedělat nic navíc.

A možná ještě jednu poznámku k "net natives" - jedním z argumentů pro E2.0 je i to, že oni se těmito aktivitami budou zabývat stejně, takže je lepší, když to budou dělat v rámci a s účelem, který definuje organizace, než organizaci navzdory.

Jedním z vypozorovaných důsledků, který možná u některých manažerů naráží, je to, že zavedení E2.0 do značné míry bourá hierarchii - to, že jsem byl s někým vloni na dovolené u moře a od té doby si píšeme o odznáčcích začne být důležitější, než to, jestli jsme ve stejném LOB či nějakém formálním obchodním vztahu. To, co se doposud snažíme budovat na nejrůznějších team-building akcích najednou funguje samo. To je ten sociální aspekt, který se v souvislosti s E2.0 dokola skloňuje. Samozřejmě, ne každý na to bude, jsou lidé, kteří téhož dosáhnou jinak (a možná mnohem lépe) a je jasné, že nejprve je vztah a ochota lidí a až teprve pak poskytnutí nástroje (dělat to naopak opravdu, ale opravdu většinou nefunguje).

Na závěr snad poznamejme, jaké technologie do konceptu E2.0 nabízí Oracle:
  • Content Management - sdílení, poskytování, ochrana a management nestrukturovaných informací (dokumentů, emailů, příspěvků do diskuzních fór, fotek, WIKI stránek apod.)
  • Web Presence - publikace a přístup k informacím přes intra- /internet
  • Community/Social Collaboration - podpora vytváření sociálních sítí a prostředky komunikace mezi účastníky
  • Composite Applications - vazba všech výše uvedených bodů na podnikové aplikace (CRM, ERP, apod.) bez nutnosti zjednodušování funkcí aplikací, ale s poskytnutím všech "přátelských" funkcí Web2.0

No comments:

Post a Comment