- Bezpečnost - přidělování přístupu k dokumentům a metadatům na určitou dobu (toto by měla být jedna ze základních vlastností každého systému spravujícího data)
- Nezbytné dokumenty - klasifikace dokumentů, které se zálohují v odděleném režimu a v případě obnovy jsou k dispozici prioritně
- Zachování metadat - při zničení všech ztvárnění (renditions apod.) dokumentu je třeba ponechat metadata, aby o existenci dokumentu dále byl záznam
- Kontrola duplicity - při přidání dokumentu do spisu se kontroluje, zda už v něm není obsažen
- Typy dokumentů - v podstatě nastavení metadatové hodnoty; typy dokumentů mají pomoci definovat oprávnění vytvářet dokumenty (některé typy budou moci vytvářet jen uživatelé s příslušným oprávněním)
- Hlášení o stavu systému - tvorba reportů (MIS), které umožňují správcům sledovat, co se v systému děje. Jedná se o souhrnné reporty obsahující počty, potenciální rizikové operace (např. změna skartačního režimu), atd.
- Tvorba výtahu - "výtah" je speciální ztvárnění dokumentu, ve kterém jsou odstraněny či skryty informace, u nichž zpracovatel stanovil zvláštní ochranu; ve své obecnosti se jedná spíše o požadavek z oblasti DTP (např. i obfuskace fotografií či osobních údajů) a jsem zvědav, jak budou implementace vypadat
- Evidence analogových dokumentů - možná vás to překvapí, ale již dnes u všech projektů digitalizace je třeba myslet i na analogové, tj. listinné dokumenty. I kdyby se organizace rozhodla zdigitalizovat vše (což se prakticky nikdy nedělá - důvody jsou hlavně ekonomické, protože většinu starších dokumentů už fakticky "nikdo nepotřebuje"), je třeba myslet na přechodné období, kdy je část dokumentů již v digitální a část stále v analogové podobě. U analogových dokumentů, jejichž správa připomíná spíš systém pro prezenční výpůjčky v knihovně nebo skladové hospodářství se objeví některá specifika:
- fyzický výskyt dokumentu
- využití čárových kódů
- sledování naplněnosti skladovacích prostor
- a to vše pokud možno při užití stejných pravidel (dohledatelnosti, skartace apod.) jako u digitálních dokumentů
- Práce se záznamy, tj. elektronickými dokumenty, které je ještě možno měnit či nejsou součástí spisového a skartačního řádu
- odlišení záznamů a dokumentů
- tvorba dokumentu ze záznamu a naopak (modifikovatelná kopie)
- podpora verzování u záznamů
- Práce s typovými spisy, tj. jakýmisi šablonami, které definují předem známou strukturu užívanou v předem stanovených procesech
- Podpora distribuovaných systémů, tj. lokální kopie obsahu a řešení kolizí mezi lokálními stavy a centrem (např. při změně metadat); ve své obecnosti je tento požadavek něco, co může nasazení ERMS značně prodražit
- Podpora offline režimu - o tom už jsme se zmiňovali; dokumenty mají umožňovat klasifikaci, které z nich takto nikdy být staženy nemohou
- Bezpečnostní kategorizace - neplést se zabezpečením; zde se jedná o klasifikaci na min. 5 úrovních přístupu (důvěrné - tajné - super tajné apod.), která je nadřazena "normálnímu" bezpečnostnímu mechanismu založeném např. na rolích
- Doplňování implicitních hodnot
- Vyznačování právní moci na dokumentech nebo vykonatelnosti - doplnění doložky právní moci do dokumentu
Wednesday, 30 September 2009
Národní standard pro eSSL - 6.část: Operace (speciální operace)
V této části budeme pokračovat v požadavcích na ERMS, které vycházejí z jeho základního poslání, tj. péči o dokumenty. Abychom se vůbec v rozumném rozsahu článku dobrali konce, vezmeme to hodně telegraficky a jen u některých bodů se pustíme trochu více do hloubky.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment