Jako úvod do problematiky bych však zopakoval, jak vůbec rozumět pojmu "portál", který se u nás využívá poměrně velmi volným způsobem.
Nejlepší definici na toto téma jsem našel na anglické wikipedii u pojmu Enterprise portal:
- framework pro integraci informací, lidí a procesů napříč organizací (či dokonce i za jejími hranicemi),
- poskytuje unifikovaný a zabezpečený přístup, často prostřednictvím tenkého klienta,
- je určen pro agregaci a personalizaci informací
Pokud bychom se zaměřili na zvýrazněné body, hlavním úkolem portálu tedy je něco (informace) někomu (lidem) zobrazovat. A to ne jen tak samovolně, ale v rámci nějakého "procesu" - i když procesem někdy může být i ad hoc požadavek "potřebuji tuto informaci".
Pointou portálových řešení (oproti webovým aplikacím či websites) je to, že zdroje informací mohou být značné heterogenní (kromě dokumentů, obrázků a videí, které nalezneme na "běžných" websites, se může jednat o nejrůznější reporty, grafy, ale i např. výstupy z aplikací či dokonce o přístup k funkcionalitě těchto aplikací) a že portál sám o sobě (na rozdíl od webové aplikace) neobsahuje;resp. nemusí obsahovat, abychom byli přesní; ani business logiku, ani data potřebná pro zobrazení informace. Osobně pro toto používám termín integrace na prezentační úrovni.
Posledním bodem, u kterého se zastavíme, je důraz na uživatele. Portály velmi často zobrazují nejen personalizované (tj. upravené pro potřeby uživatele, a to uživatelem samým nebo někým jiným, kdo je k tomu oprávněn), ale i personální data - smlouvy, fotografie, platby, atp. Proto je velmi často nezbytnou součástí řešení i dostatečné zabezpečení, přičemž vzhledem k charakteru portálu se může jednat nejen o prevence prolomení zabezpečení, ale i ochrana proti útokům typu denial of service (DoS).
No comments:
Post a Comment