Wednesday 16 February 2011

Jak vydělává Facebook peníze?

Abychom si na chvíli odpočinuli od suchého výčtu vlastností UCM, podívejme se dnes na téma, které souvisí s problematikou Enterprise 2.0 a ke kterému mě inspirovalo shlédnutí filmu Sociální síť, konkrétně, jak je možné, že firma, která nabízí svým uživatelům zadarmo, bylo předloni schopná vydělat miliardu dolarů (viz tento článek).

Podle výše uvedeného článku, má Facebook příjmy hlavně ze tří různých zdrojů:
  • reklama, cca 700 miliónů
  • dárkové předměty (i virtuální, jako např. elektronická přání), cca 150 miliónů
  • poskytováním dat ze své zákaznické báze Facebook Credits ostatním společnostem (původně určeno pro nákup dárkových předmětů), opět cca 150 miliónů; díky 'alternativním platebním metodám' (Facebook kredity může platit i ten, kdo nemá kreditní kartu) se očekává, že jen tato oblast sama o sobě naroste na 1 miliardu dolarů zisku
Co si z toho může vzít běžná česká firma budující portál, od kterého očekává, že jí bude vydělávat?

1. základem úspěchu je dostat uživatele na váš portál a udržet je tam
Většina firem asi nemůže spoléhat na příjmy z reklamy (myšleno: reklamy zboží třetí strany), přesto i pro ně je důležité, aby portál nabrat kritické množství konzumentů jeho služeb.
Výhodu mají ti, kde z podstaty platí, že se uživatel bude pravidelně přihlašovat na portál (např. pravidelné měsíční platby v bance). Ostatní musí být více kreativní (např. v rozumných intervalech připravit adresnou nabídku, o které bude uživatel portálu informován třeba SMSkou nebo emailem a která pro něj bude natolik lákavá, že ho donutí se na ni na portálu podívat).
Když už jsme u Facebooku, ten nabízí 'menším' reklamním partnerům (to jsou ti, kteří utratí na Facebooku za reklamu méně než 10 000 dolarů denně) tzv. Facebook Self-Serve Advertising, kde si můžete sami zadat vlastní reklamní kampaň, která se bude zobrazovat uživatelům dle místa, věku, vzdělání, pohlaví atd. Kromě pomoci s rekruitementem kritické masy pro váš portál můžete Facebook využít i pro 'vyladění kampaně' - uživatelé vám hlasováním 'Thumbs-up' - 'Thumbs-down' jasně dají najevo, o co mají zájem.

2. uživatel je na vašem portálu pán
K pochopení nabídky vašich služeb či produktů nesmí být předpokladem IT vzdělání. Neustále sledujte, jak se chovají vaši uživatelé - důležité jsou zejména ty momenty, kdy je 'ztrácíte' (načítala se stránka příliš dlouho? je příliš složitá? musí uživatel udělat něco, co ho odrazuje od pokračování?) - a odstraňujte jim z cesty možné překážky.

Jeden bod přímo z filmu:
3. Vaše řešení musí fungovat vždy, kdy si to uživatel přeje - a já bych dodat, se zabezpečením přiměřeným účelu portálu
Portály mohou firmě poskytnout komparativní výhodu. Pokud se však ukážou jako dostatečně úspěšné, dá se očekávat, že pokud usnete na vavřínech, konkurence vás brzy dohoní.

Jednu věc bychom však oproti Facebooku neměli zapomínat: portály jako Facebook vlastně nic nenabízejí (maximálně tak možná zábavu), zatímco váš portál bude v nějaké míře vždy nabízet vaše produkty či služby. Klíčovým bodem je proto také vědět,
4. k jakému účelu má váš portál sloužit, což může vést jak k cílům uspořit, i k cílům vydělat více.

No comments:

Post a Comment