Wednesday 20 October 2010

Records Management vs. Spisová služba, část 3. - teoretické možnosti ochrany dlouhodobě ukládaných dokumentů

V dnešním článku se zaměříme na ochranné prvky pro dlouhodobé ukládání elektronických dokumentů tak, jak je zná zákon 499/2004, tj. na elektronický podpis a časové razítko, stejně jako na další alternativní možnosti, jak zaručit 3 aspekty dlouhodobého uložení, tj. čitelnost, prokazatelnost a neměnnost.

Asi každý zná základní fakta, že dokument v digitální podobě se považuje za pravý, byl-li podepsán platným uznávaným elektronickým podpisem nebo označen platnou elektronickou značkou osoby ... a opatřen kvalifikovaným časovým razítkem. Stejně tak je známé, že elektronický podpis je platný max. po dobu 1 roku a časové razítko max. 5 let.

Na počátku jsou problémy hlavně s podpisy - zejm. jejich platností. Bude-li dokument opatřen platným podpisem, ale dorazí-li k příjemci až po vypršení platnosti, je problém. Toto je problém zejména ve spojitosti s autorizovanou konverzí el. dokumentu na listinnou podobu, ke které nemusí dojít okamžitě po doručení dokumentu.
Další drobnou komplikací souvidející z datovými schránkami je to, že u většiny schránek (typicky u osobních schránek), má doručení přes datové schránky stejnou právní platnost jako by byl dokument podepsán. To je možné vyřešit podepisováním - zde asi spíš značkou organizace - na příjmu.
Je-li však dokument podepsán, stejně není vyhráno, protože je třeba provést ověření platnosti podpisu. To je možné až na "next-business-day", protože rejstříky zneplatněných certifikátů se aktualizují (prý) někdy přes noc. Jen na okraj: ergo, datové schránky z podstaty věci není možné užít na "rychloobrátkové" dokumenty, kdy je třeba reagovat v rámci hodin či 1-2 dnů.
Z hlediska dlouhodobého uložení je však důležitější, že protokol o ověření platnosti podpisu (razítka) je také ZD a musí být uložen spolu s průvodním dokumentem.
K časovému razítku jen asi poznámku, že u datových schránek jimi sice opatřuje zprávu sám systém, jedná se však o razítko na celou zprávu (chcete-li: na zprávu v obálce), nikoliv na razítko přiloženého dokumentu/-ů. Ergo, budete-li chtít s dokumenty pracovat odděleně, budete jej muset zřejmě stejně přerazítkovat (pokud tak neučinil odesílatel).

Řekněme, že s tím se nějak vypořádáme. K problémům, na něž zatím neexistuje jasná odpověď, pak dojde v okamžiku vypršení platnosti časového razítka. Na nastalou situaci existují dva právní názory: jeden tvrdí, že pak je třeba dokument znovu přerazítkovat; druhý tvrdí, že není třeba dělat nic, protože v okamžiku zakládání dokumentu bylo vše platné. S druhým názorem by se mělo bojovat - pokud dojde k prolomení šifry, na které jsou založeny podpisy a razítka, může pak někdo "vyrobit" Vámi podepsaný dokument opatřený časovým razítkem, který jste nikdy neviděli. Aby toho nebylo málo, dodejme, že i ukládání elektronických podpisů není věčné - ukládají se myslím na 10 či 12 let, takže po této době se již ani nebude možné dopátrat, kdo to vlastně dokument podepsal.
Ani přerazítkovávání však není příliš lákavá možnost (tedy, pokud nejste certifikační autorita): pokud za rok vytvoříte X dokumentů, pak za 5 let budete přerazítkovávat X, za 10 let 2X, za 15 let 3x atd. A to prosím zpravidla najednou - nejspíš po měsíčních dávkách. Tedy náklady a jakási práce (nejspíš plně automatizovaná - RM systémy vám v tom mohou pomoci sledováním vypršení platnosti časového razítka).

Abychom už měli přehled úplný, dodejme ještě problém, který se zatím nikde moc neeskaloval - problém s čitelností. Dnes je čitelnost řešena taxatorním vyjmenováním formátů, ve kterých je možné dokumenty dlouhodobě ukládat - např. pro texty to je primárně PDF/A. Protože se však bavíme o dlouhých skartačních lhůtách -u některých dokumentů to může být na desítky let či "navždy", dá se předpokládat, že i od tohoto formátu se někdy upustí. Pokud někdo vyspecifikuje, jak PDF/A převést na formát XYZ (bude to další instituce pro autorizovanou konverzi?), je třeba dořešit, jak tento nový dokument svázat s původním obsahem, který obsahuje již dávno neplatné a možná i neexistující identifikátory původce -nejspíš tedy bude možné nějak "přibalit" XYZ k původnímu obsahu a držet vše pohromadě - toto je ostatně myšlenka tzv. archívních balíčků (AIP) z normy OAIS, kterou bude zřejmě nezbytné brzy zapracovat do zákona či vyhlášky.

Slíbil jsem ale přehled dalších možností, jak by se daly tři pilíře implementovat jinak:

1. certifikace systému
První možností jsou certifikace - u nás nejspíš stát jmenuje autoritu, která prověří systém (pro MoReq2 existuje sada testovacích případů, kterými bude testovaný systém prověřen). Poté platí, že je-li dokument vložen do systému jako ZD, pak je autentický a nezměněný. Tento princip dokáže řešit všechny tři pilíře (i konverzi je možné otestovat) a je užit např. v Belgii.

2. nezávislý arbitr

Myšlenkou tohoto řešení je, že bude existovat jeden centrální systém, ve kterém budou uloženy kopie všech dokumentů - pokud budete chtít mít jistotu, zeptáte se, zda dokument, který máte k dispozici, je originálem, za který se vydává. Toto řešení - zatím jen pro dokumenty z datových schránek pod hlavičkou CEED či CEDD - prezentovali někteří dodavatelé. Pokud by zároveň s licencí na provozování systému získali právo na provádění konverzí z důvodů čitelnosti, mohlo by to pro určité omezené celky (např. datové schránky) fungovat. Neumím si však představit, že by to fungovalo jako řešení pro RM obecně (když nic jiného: jak by se u tohoto Velkého Bratra řešila bezpečnost obsahu dokumentů?)

3. ochrana hardwarovými prostředky
Pro neměnnost a autenticitu dokumentu existuje ještě jedno řešení: využití technologií WORM (write-once-read-many), které z definice nedovolují obsah měnit. Protože však ani hardware není věčný, mají tato řešení podporu redundantního ukládání záznamu, resp. garanci dostupnosti. Fakticky se tak jedná o jakousi speciální verzi certifikace systému.

No comments:

Post a Comment