Wednesday 12 August 2009

Oracle UCM se umístil mezi leadery v gartnerovském magickém kvadrantu pro WCM na rok 2009

Původně jsem plánoval, že se tento týden vrátíme k návrhu Národního stadardu pro eSSL, ale vyšla zpráva, o kterou se jednoduše nemohu nepodělit: Oracle UCM se (opět) umístil mezi leadery v magickém kvadrantu analytické společnosti Gartner pro oblast Web Content Management na rok 2009.

Kompletní správa je k dispozici na tomto linku.


Dovolím si ještě pár komentářů: Oracle se umístil jako nejlépe hodnocená firma v oblasti "ability to execute", což je v podstatě schopnost doručit projekt za domluvených podmínek a ne náhodou souvisí i s počtem dodávaných projektů v daném období.

Naše pozice v oblasti "completeness of vision" může být ovlivněna i tím, že nová verze 11g pro produkt UCM bude uvolněna teprve v druhé polovině tohoto roku. Očekává se zejména mnohem větší provázání s portálovými řešeními - někdy se objevuje termín Open WCM, tj. schopnost provádět úpravu webového obsahu, např. tak, jak jsme je viděli v ukázkách v článku z 29.7.2009, a to v plně personalizovaném portálovém prostředí. Uvidíme ale, co se nakonec do 11g podaří vše dostat.

Mezi silnými stránkami je zmiňován i "recommendation engine" a CRM. To druhé asi představovat není třeba, ale první termín může být relativně neznámý. Jedná se o produkt Real-Time Decision Maker (RTD). Spolupráce s WCM (a CRM na druhé straně) se týká především toho, že RTD sleduje chování koncových uživatelů a dokáže-li uživatele nějakým způsobem autentikovat (ať už přímo jeho identitu, nebo "příslušnost ke skupině"), může patřičně změnit obsah i formu stránek. Nejčastěji se mění nabízené inzeráty (na produkty či služby). Pravidla mohou být buď přímo řízena (např. odd. marketingu) nebo mohou být i samoučící (znáte např. z amazon.com, kdy se zobrazují sekce "Frequently Bought Together" a "Customer Who Bought This Item Also Bought"). Obávám se ale, že u nás zatím o podobné řešení moc zájem nebude - souvisí to zejména se stavem využívání CRM systémů obecně.

Výtka vůči cenám licencí Oracle v porovnání s cenami konkurence trošku srovnává hrušky s jablky - existuje řada řešení, např. RedDot, nedávno koupený OpenTextem, která neumí nic jiného, než WCM, a je jasné, že už jen z tohoto titulu budou levnější. Samozřejmě, nepožaduje-li zákazník nic jiného navíc, a to ani v blízké budoucnosti (tak s výhledem na 5 let), nemá mu asi smysl naše řešení nabízet. Na druhé straně, s Oracle UCM dostane v ceně vlastně všechny komponenty ECM řešení - Document Management, WCM, Digital Asset Management, Records Management, ad., a to za jednu cenu. Při implementaci dalších modulů se už využívá centrální komponenta UCM, Content Server a navazuje se na běžné nutné administrátorské úkony (zálohování, mazání nepotřebného obsahu atd.) a navíc na rozdíl od řady dalších dodavatelů není nutné jednotlivé moduly spolu integrovat, takže v celku může vyjít cena řešení výrazně méně. Je ovšem zřejmé, že tento koncept musí nejprve zákazníkům někdo představit a také, že určitě budou existovat organizace, které se v něm nenajdou.

S odkazem na budoucí vývoj budiž řečeno, že už nyní existuje suite, která obsahuje licence jak na Web Center, tak na Oracle UCM.

No comments:

Post a Comment